vrijdag 12 december 2008

Overleven in de crisis

Het geld is op! Het ene pessimistische bericht volgt het andere op, bedrijven gaan bankroet, zetten de helft van hun personeel op straat of toch minstens tijdelijk op non-actief, het ene economische reddingsplan volgt het andere op,... kortom het is CRISIS!
Wat aanvankelijk leek op wanbeheer in de financiële sector is uitgegroeid tot een wereldwijde economische crisis.

Ook voor de marketeers is deze crisis een doorn in het oog. Traditionele reclamecampagnes vergen namelijke grote budgetten; zijn duur! Denk aan het maken van fotoshoots, het kopen van zendtijd in een reclameblok op een populaire tv-zender, het afhuren van billboards,... . Maar net zo goed voor regionale campagnes lopen de kosten snel hoog op.

Vanzelfsprekend gaan door de crisis niet plots al deze vormen van reclame overboord gegooid worden, maar dat een aantal spelers op de markt gaan moeten afhaken is zeker.
(Dat valt onder andere af te leiden uit de ontslagen bij de Vlaamse Media Maatschappij die te wijten zijn aan een sterke daling in de reclame-inkomsten.)

En als bij wonder is er dan Guerrillamarketing! Het is geen zekerheid dat een campagne volgens het principe van guerrillamarketing gaat werken, maar wat hoe dan ook vast staat is dat de kosten die je maakt veel lager zullen liggen dan bij een traditionele reclame!

Volges mij zijn zeker kleine bedrijven er enorm bij gebaat als ze het, wat reclame betreft, volledig over een andere boeg gooien! Waarom niet afstappen van reclame in regionale krantjes, tijdschriftjes,... en in plaats daarvan je eigen creativiteit laten werken? Laat je gedachten eens de vrije loop, probeer een guerrillacampage te bedenken en bespaar een heleboel geld. Enerzijds zal een zelf bedachte campagne je veel meer voldoening schenken, anderzijds wordt er in je regio misschien vol lof en bewondering over gesproken, wat weer extra publiciteit oplevert.
En moest je denkwerk dan toch niet resulteren in een goede campagne, kan je nog altijd terug naar de oude methode.

Op internet vond ik alvast volgend leuk voorbeeld van een winkel die barbecuetoestellen verkoopt. Het enige dat je nodig hebt is verf, een rooster van de riolering en wat keukengerei. Doe daar eventueel nog een aandachtstrekker bij zodat mensen naar de grond kijken en elke passant heeft je boodschap gezien!

Wat mij betreft, gewoon proberen! Wat denk jij?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is zeker en vast een te overwegen optie bij het bepalen van je reclamestrategie voor de volgende jaren! Ik denk dat goede guerrilla-acties niet alleen zouden leiden tot veel publiciteit bij de juiste groepen mensen, maar dat ze tevens de straten zouden opvrolijken!
Ik hoop dat het geprobeerd wordt!
(Zijn we misschien ook ineens van een heel pak vervelende tv-commercials af!)

Anoniem zei

Voor iedereen die wil weten hoe het werkt. Lees: Guerrillamarketing, nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant. Met de voordelen, valkuilen en voorwaarden. En met enkel juichende recensies in de pers