Vandaag kwam ik bij het zoeken naar artikels over guerrillamarketing een actie tegen die net iets te letterlijk zijn doel bereikt had!
Een aantal werknemers van het reclamabureau Interference hadden begin 2007 de opdracht gegeven aan een groep artiesten om overal in de stad Boston LED-panelen te plaatsen met een 'Mooninite' er op. Dit als reclame voor een programma van Turner Cartoon Network (een tv-zender).
(Wat een 'Mooninite' exact is? Wel, het is dus een LED-verlicht figuurtje dat zijn middelvinger opsteekt.)

Een mooninite
Het was niet de eerste plaats waar men met deze guerrilla-actie uitpakte en er circuleerde al wat commentaar in verband met de actie op het internet. Blijkbaar had die publiciteit de politie van de stad Boston nog niet bereikt. Toen deze meldingen binnen kreeg omtrent de panelen sloeg de paniek aardig toe. Heel snel ontstond er wantrouwen voor de borden en er werd zelfs gewaarschuwd voor mogelijke terreuraanslagen. Volgens sommige bronnen ging de paniek zelfs zo ver dat uiteindelijk één van de panelen uit voorzorg is opgeblazen. Over inslaan als een bom gesproken!
De opdrachtgevers van de actie werden een tijdje opgepakt en achter de tralies gezet. De nodige media-aandacht heeft deze actie zeker gekregen, maar of het doel werkelijk was zo ver te gaan is nog maar ten zeerste de vraag.
2 opmerkingen:
Gaat dit onder het motto: negatieve reclame is ook reclame?
Wanneer reclame mensen, op welke manier dan ook, schoffeert of shockeert, in hoeverre is ze dan nog effectief?
Mijn eerste reactie bij het zien van de getattoeerde dame is niet wat een interessant bedrijf, maar vraag ik me veeleer af wie iemand nu zoiets aandoet? Een bedrijf dat geen rekening houdt met mensen en mensen niet respecteert, wie wil zich daarmee identificeren door hun producten te kopen?
Dit vind ik wel een eigenaardige vorm om reclame te voeren. Zulke paletten is op zich wel mooi en zal uiteraard ook wel opvallen. Maar dan toch best met een andere afbeelding op. Deze afbeelding spreekt nu ook niet echt aan denk ik. Maar om er zo op in te gaan door ze zelfs op te blazen, dat vind ik precies toch net een stap te ver. Ze hebben, denk ik, in ieder geval een breder publiek bereikt dan normaal de bedoeling was met alle negatieve publiciteit.
Een reactie posten